Dychový cyklus – Nádychom to začína

V tejto krátkej sekcii som si dal pred seba výzvu. Popísať, ukázať a odpovedať na niektoré otázky, ktoré dostávam v praxi. Tam sa ale vždy ukazuje, že teória je jedna a prevedení mnoho. Preto sa Vám môžu zdať niektoré informácie až príliš univerzálne. Ale je to cielene kvôli tomu aby sme ich mohli vykonať všetci. Dokonca pri písaní tohto krátkeho článku prichádzam na to, že to bude musieť byť dlhší seriál. Možno cyklus. A tak dostáva príznačný názov Dychový cyklus. Ak ste o ňom ešte nepočuli, vydržte s nami. Bude o ňom jeden diel.

Fyziológia dýchania, alebo prečo vlastne dýchame

(Je to teória, pokojne to preskoč :-) )

Dýchanie by sme mohli opísať aj ako metabolickú výmenu vdychovaného vzduchu a vydychovanej zmesi plynov (prevažne oxid uhličitý CO2) – pozostatky vzduchu použitého v tele pri ďalších procesoch. Dýchanie ako ho popisuje fyziológia sa odohráva v pľúcach – je to prestup kyslíku O2 do krvi a oxidu uhličitého CO2 späť do pľúc. Pripravené na výdych. Fyziológia potom popisuje ešte bunkové dýchanie (áno to je ten pravý dôvod, prečo vôbec dýchame) ako prestup kyslíku z krvi do buniek a oxidu uhličitého späť do krvného riečiska. Tým dostávame uzavretý cyklus využitia dýchacích plynov v tele. Je z toho zrejmé, prečo je teda naše dýchanie neustále opakujúce sa. Udržiava nás pri živote. A nielen to, udržiava nás aj v pohybe, veď práve dýchanie je pohyb, ktorý badáme aj keď relaxujeme. Práve o tom bude celý seriál o dýchaní, dychových cvičeniach, polohách tela, držaní tela, meditácii a bolestiach chrbta.

Prečo všetci riešime dýchanie

Však bodaj by sme ho neriešili, keď je také dôležité. Už prvou predzvesťou sú informácie o tom, že dýchanie ovplyvňuje aj držanie tela. Je zaujímavé všimnúť si, že dizajn prírody je dotiahnutý do detailu. Na nádych aj výdych používame jeden systém a ten nám ešte k tomu podporí držanie tela. Je to ako keby sme v aute chceli mať nasávanie aj výfuk na jednom mieste a ešte k tomu by vlastne vďaka tomuto systému držalo auto pokope. Ľudské telo je však takto navrhnuté! Aj vďaka dýchacím svalom stojíme vzpriamene a dokážeme sa tak rozpohybovať rôznymi smermi. Nie že by sme boli v prírode týmto unikátni, ale vieme to využiť v náš prospech.

Čo hovorí prax

V prvom dieli Vás zatiaľ nechcem zaťažovať ďalšou teóriou a tak už pôjdeme do praxe. Pre názornosť využijem zariadenie FiveRiders, ktoré mi pri práci veľmi pomáha. Predtým ako si pustíme video, nadýchnime sa a chvíľku (sa) skúmajme. Pri nádychu môžeme cítiť, že sa nám dvíha hrudník, ramená, rozširuje stred tela (core), alebo nafukuje brucho, no možno len jedna z týchto možností. Všetky však majú niečo spoločné. Môžeme pri nich cítiť ako sa nám horná polovica tela mierne nadvihne. To nám na tento článok vystačí. Zdá sa Vám to málo? Však obyčajné nadýchnutie Vám nadvihlo celé telo. Keby ste stáli na nohách, tak sa to prenesie až do tlaku chodidiel na zem. Vo videu to môžeme vidieť v prvej časti videa môžete vidieť ako toto nadľahčenie vplýva napríklad na polohu dolných končatín. A čo chrbtica? Vtedy je rovnako nadľahčovaná!

V druhej časti videa môžeme vnímať podobnú stratégiu nadľahčenia, ktorú využil každý kto niekedy potreboval odľahčiť boľavý chrbát, senior, či malé dieťa v “chodítku”. Vidíme však, že práca, ktorú mali zvládať svaly podieľajúce sa na dýchaní sú nahradené hornými končatinami. Ako pomoc pri akútnych bolestiach je to v poriadku. Ale dlhodobo vidíme, že by sme boli odkázaní na palicu, barlu, “chodítko”.

Presvedčil som Vás dostatočne, že dýchanie súvisí s držaním tela? Vydržte, príkladov a ukážok bude viac. (Na)Sledujte seriál – Dychový cyklus”. Alebo sa tešte na ďalšie časti.

Matúš bosonohý

Ďalší diel – Cvičiť pri dýchaní? (pribudne link)