Čo je CORE/stred tela?

Čo je CORE/stred tela?

Nuž, s tým stredom tela to máte tak – máme ho všetci, ale nie každý vníma jeho dôležitosť v živote. Napriek tomu významne ovplyvňuje našu fyzickú kondíciu, psychickú pohodu, či športové výkony.

Tento dlhší a komplexný článok venujeme všetkým, ktorí chcú spoznať podstatu zdravého pohybu a pochopiť, prečo venujeme toľko pozornosti práve práci so stredom tela (CORE). Prináša zjednodušený pohľad na problematiku harmonizácie pohybového aparátu.

Čo je CORE?

CORE. Jadro. Stred tela. Powerhouse. Hlboký stabilizačný systém. Názvov je mnoho, funkcia týchto svalov je jednotná – udržať naše telo uvoľnené, pružné a pevné zároveň.

Spolupráca svalov stredu tela je jedným z najdokonalejších systémov, aké príroda dokázala vymyslieť. Ovplyvňuje fungovanie celého organizmu a dovoľuje nám vykonávať všetky úžasné pohyby každý deň – zdvíhať bremená, tancovať, tvoriť… ale hlavne žiť!

Ktoré svaly patria CORE?

Do CORE je zaraďovaná vo väčšine názorov skupina svalov, ktoré sa nachádzajú v oblasti brušnej dutiny – bránica (m. diaphragma), panvové dno (m diaphragma pelvis), priečny sval brucha (m. transversus abdominis) a krátke, zato dôležité hlboké svaly chrbtice (mm. multifides). Tieto svaly patria spoločne medzi tzv. posturálne svaly (Posturálne svaly = držia „postoj“ / Pohybové svaly = hýbu telom, pozn. autora)

Niektoré odborné zdroje uvádzajú ešte ďalšie svaly v rámci hlbokého stabilizačného systému (napríklad štvorhranný sval driekový, m. quadratus lumborum či driekobedrový sval, m. iliopsoas), avšak pre základné pochopenie si vystačíme s vyššie uvedenými.

Tieto hlboké svaly nevidíme a v zásade sa voľnou rukou ani nedajú nahmatať. Sú uložené hlboko v našom vnútri a vytvárajú primárnu ochranu brušnej dutiny (akýsi vnútorný obal).

Bránica je umiestnená v hrudnom koši a svojim tvarom pripomína medúzu alebo klobúk. Je taktiež hlavným dýchacím svalom.

Oproti nej v panve leží panvové dno (najvnútornejšia vrstva), ktoré si môžeme zase predstaviť ako misku alebo kvetinu. Dáva spodnú oporu orgánom.

Priečny sval brucha je ako brušný opasok a ťahá sa po oboch stranách brucha od chrbtice až k prednému väzivovému spojeniu nazývanom linea alba.

Hlboké svaly chrbtice sú krátke svaly, ktoré rastú medzi jednotlivými stavcami a pomáhajú nám vzpriamene stáť a zároveň odľahčovať zaťaženie chrbtice.

core function copy
Zdroj obr.

Ako ste si iste všimli, všetky svaly stredu tela sa napájajú na chrbticu, priamo ju ovplyvňujú a manipulujú s ňou.

Ak sa pozrieme na obrázok, môžeme ďalej vidieť, že zjednodušene tvoria svaly CORE akýsi valec s vnútorným priestorom, v ktorom sú uložené dôležité orgány (žalúdok, slezina, črevá, obličky apod.).

Ako svaly CORE pracujú?core f copy

Všetky tieto svaly pracujú vo vzájomnej súhre a prepojenosti. Funkčnosť svalov CORE priamo súvisí s dýchaním (bránica klesá a stúpa) a držaním tela (vzájomné postavenie hrudníka voči panvovej oblasti). Akákoľvek odchýlka spôsobuje zníženú funkčnosť hlbokého stabilizačného systému a zvyšuje pravdepodobnosť vzniku bolesti alebo iného problému.

Na nasledujúcom obrázku sme načrtli jeden cyklus práce svalov stredu tela. Týchto cyklov je presne toľko, koľko je našich nádychov a výdychov v priebehu života.

Čo je úlohou CORE?

CORE nemá len jednu funkciu. Je to jeden z najdokonalejších systémov tela a zasahuje do fungovania celého organizmu v každej minúte nášho života.

1. Chráni chrbticu v najzraniteľnejšom mieste – na driekovej chrbtici, (aktivovaním svalov okolo chrbtice a pomocou vnútrobrušného tlaku). Zároveň odľahčuje chrbticu a znižuje tlak na platničky.

2. CORE rozvíja pohyb tzv. „od stredu“. Keď zabezpečí ochranu chrbtici (pretože telo vie, čo je najcennejšie), aktivuje postupne ďalšie a ďalšie svaly k pohybu, vďaka čomu je možné cvičiť s výrazne vyššou efektivitou pri menšej záťaži, nehovoriac o presnejšom cielení cvikov na konkrétne svalové skupiny.

3. Masíruje orgány v brušnej dutine, ktoré vďaka vnútrobrušnému tlaku vytlačia zo seba nečistoty a následne nasajú nové živiny.

4. V ďalších súvislostiach pomáha udržať centrované postavenie kĺbov, aby nedochádzalo k ich nadmernému opotrebovaniu a predčasným zdravotným problémom (napríklad opotrebovanie medzistavcových platničiek v skorom veku).

5. Je zdrojom našej vonkajšej aj vnútornej rovnováhy (mentálnej i fyzickej). Viac dôverujeme vlastnému telu pri zdolávaní prekážok, dokážeme sa ľahšie vyrovnať so stresovými situáciami.

„Pokiaľ som vo svojom strede, dokážem všetko!“

6. Ak sa pozrieme na stred tela z energetického hľadiska, je tu krásna prepojenosť s naším „JA“.

Bránica dáva život (umožňuje nám dýchať), panvové dno je miestom sily tvorenia (kreativita, zdroj nového života).  Uprostred som „JA“ – zdroj nášho bytia, chránené zo všetkých strán. Ak dýcham – žijem, ak tvorím, žijem.

Čo sa deje, ak CORE nepracuje na plné obrátky?

Už sme načrtli, že svaly stredu tela môžu mať zníženú aktivitu, ak nesprávne či nedostatočne dýchame, prípadne v dôsledku zlého držania tela (často práve v sedavom zamestnaní).
  • funkciu posturálnych svalov nahrádzajú pohybové svaly, ktoré sú následne zbytočne preťažované a pracujú neefektívne.
  • klesá ochrana chrbtice a zvyšuje sa riziko úrazu (napríklad vyskočená platnička, zaseknutý nerv a pod.)
  • panvové dno ochabuje a môžu sa objaviť problémy s inkontinenciou.
  • klesá aktivita orgánov v brušnej dutine (zápchy, zhoršené trávenie, slabá prirodzená detoxikácia).
  • ťažšie spracovávame stres (nevieme sa nadýchnuť z plných pľúc) a aj menšie problémy nás ľahko vyvedú z rovnováhy.
  • cvičenie stráca na efektivite a je potrebná zvýšená námaha na dosiahnutie vytúženého cieľa.
  • hlboké brušné svaly ochabujú a ploché bruško sa stáva minulosťou.
  • znižuje sa bazálny metabolizmus.
  • zvyšuje sa únava aj pri menšej záťaži.

Čo robiť, aby CORE fungoval?

Vo Ventro – centrum pohybu považujeme fungujúci stred za základ zdravého držania tela a zároveň za základ akéhokoľvek športu/cvičenia/pohybu. Ak chcete ísť v súlade so svojím telom, máme pre vás zopár dobrých rád na začiatok:

1. Uvedomte si, že aj vy máte svoj stred a začnite ho vnímať. Snažte sa pochopiť tento dokonalý systém a vedome s ním pracovať každý deň.

2. Naučte sa správne dýchať do celého tela (v jógových cvičeniach sa často tento spôsob dýchania nazýva aj plný jógový dych).

3. Skúmajte sa v zrkadle – aké je vaše držanie tela? V akom smere máte panvu a hrudník? Kde pociťujete nadmerné napätie a kde naopak nadmernú voľnosť?

4. Cvičte! Pomôcť vám vieme my v Škole vedomého pohybu, kde s aktiváciou stredu tela cielene pracujeme, prípadne na individuálnych lekciách. Trpezlivo vysvetľujeme a učíme zapojenie stredu tela do pohybu.

Ďalšie možnosti: jóga či pilates s dobrým lektorom, ktorý vás usmerní.

5. Hýbte sa! Telo bolo stvorené pre pohyb, a aj obyčajnou chôdzou môžete dosiahnuť výrazné zlepšenie v oblasti CORE, a to prirodzenou formou.

Nech Vás telo drží a nohy nosia!